The Godfather movie behind the meaning and costumes.

The Godfather movie, English txt below.

(Galleria Fotografica Infondo)

Il tormento dell’esistenza, scompaginato da sete di potere e ricerca di amore. L’esasperazione dell’essere combattuto tra eros e thanatos, in una eterna lotta che divora l’animo riducendo in miseria l’essenza della vita. Un racconto che descrive antropologicamente la società, nella sua involuzione sentimentale, immergendo lo spettatore nella più angosciosa e disperata dimensione dell’essere umano.

Questa è a mio avviso la sintesi che descrive la trilogia de “Il Padrino”. É un insieme di tre pellicole strettamente legate tra loro e firmate dal regista Francis Ford Coppola, ispiratosi al romanzo di Mario Puzo. Sconvolgente e doloroso quadro d’insieme che espone i segni più profondi e patetici dei comportamenti sociali, dagli inizi del ‘900 agli anni ’90.

In particolare nell’ultimo film, siamo nel 1990, la costumista Milena Canonero fa una scelta a mio avviso significativa, la sceneggiatura è ambientata nella fine degli anni ’70 ma i costumi, le acconciature, il trucco, sono tutti coevi all’anno di produzione. Questo testimonia quanto mai tragicamente attuale possa essere l’universo abietto in cui si muovono le dinamiche del potere.

La storia raccolta nella trilogia è un insieme di sacro e profano, dimensione in cui si muove e si dibatte – da sempre – l’essere umano. Si sviscera il racconto di una famiglia siciliana, i Corleone, emigrata in America. Lì una forza del destino, che appare ineluttabile, la strappa alla povertà per immergerla in un mondo di ostentata ricchezza, frutto di affari illeciti e omicidi, terribili come quello atavico di Romolo e Remo.

Queste storie si ripetono nei secoli, antiche come la stirpe sicula, ma estese come i tentacoli di una piovra in ogni ambiente sociale, dagli States all’Italia, dagli alberghi a luci rosse al Vaticano, coinvolgendo le più alte cariche statali.

I protagonisti delle tre opere non riescono loro malgrado a sfuggire a se stessi, al demone che li divora. La mirabile rappresentazione filmica sposta lo spettatore in un ruolo attivo, rendendolo vulnerabile, vicino agli attori, immerso in quella lotta tra bene e male, ricerca di vendetta e redenzione, che è propria dell’essere umano.

La Regia – The Godfather movie

La straordinaria regia di Coppola si avvale di un cast insuperabile, in cui la fila patriarcale, meglio dire “dei padrini”, è composta da Marlon Brando, Al Pacino, Robert De Niro, Andy Garcia. Uomini che cercano disperatamente di costruire un nido per la propria famiglia. Si tratta di una dimensione sacrale la cui importanza è amplificata dalla distanza materiale tra il nucleo e la terra di origine, di cui si conservano usi, costumi – sgargianti e kitsch – tradizioni, in un rituale profano che appare simile a quello religioso.

La Fede

La ricerca della fede torna prepotente nelle pellicole, se da un lato si assiste a un totale rovesciamento del bene, dall’altro la spasmodica sete di espiazione tormenta gli animi dei padrini. Questi sono uomini incapaci nonostante la propria mugnificenza, di esimersi dalla forza del destino che inesorabile e non interessato al denaro né al potere, trascina con sé nel baratro, tutto quel castello di carta che sembrava inespugnabile, ma era fatto, appunto, di banconote.

Il trucco di scena per Marlon Brando, ha contribuito a rendere affaticato, cupo, brutto il volto e il corpo del suo personaggio. É lui, Michael Corleone ad inviare attraverso un emissario, un messaggio a un finanziare corrotto. Il contenuto giunge a noi tutti nella sua ferocia: «il potere logora chi non ce l’ha.» Questa angosciosa frenetica sete, che oggi più che mai appare come un bisogno naturale, uccide un po’ tutti noi, attenti alla superficie e non alla sostanza.

© COPYRIGHT: Luciano Lapadula

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The Godfather movie behind the meaning.

It’s the torment of existence, disrupted by a thirst for power and the search for love. The exasperation of being torn between eros and thanatos, in an eternal struggle that devours the soul, reducing the essence of life to misery. A story that anthropologically describes society, in its sentimental involution, immersing the viewer in the most anguished and desperate dimension of the human being.

In my opinion, this is the synthesis that best describes the trilogy of “The Godfather”, a set of three films closely linked to each other and signed by director Francis Ford Coppola, inspired by the novel by Mario Puzo. Shocking and painful overall picture that exposes the deepest and most pathetic signs of social behavior, from the early 1900s to the 90s.

The Godfather movie – And in the last of the three films, we are in 1990, the costume designer Milena Canonero makes a significant choice in my opinion: despite the screenplay being set in the late 70s, the costumes, the hairstyles, the make-up, are all contemporary to the year of production to testify how tragically timely the abject universe in which the dynamics of power move can be.

So the story collected in the trilogy of The Godfather movies is a combination of the sacred and the profane, a dimension in which the human being has always moved and struggled. The story of a Sicilian family, the Corleone, who emigrated to America is explored. A force of destiny, which appears ineluctable, snatches it from poverty to immerse it in a world of ostentatious wealth, the result of illicit and murderous business, as terrible as the ancestral one of Romulus and Remus.

Stories that repeat themselves over the centuries, as ancient as the Sicilian lineage, but extended like the tentacles of an octopus in every social environment, from the States to Italy, from red-light hotels to the Vatican, involving the highest state officials.

The protagonists of the three works are unable despite themselves to escape from themselves, from the demon that devours them, and the admirable filmic representation moves the viewer into an active role, making him vulnerable, close to the actors, immersed in that struggle between good and evil, search for revenge and redemption, which is proper to the human being. Coppola’s extraordinary direction makes use of an unsurpassed cast, in which the patriarchal line – better to say “of the godparents” – is made up of Marlon Brando, Al Pacino, Robert De Niro, Andy Garcia.

Men who are desperately trying to build a nest for their family, seen as a sacred dimension whose importance is amplified by the material distance between the nucleus and the land of origin, of which uses, customs – gaudy and kitsch – traditions are preserved, in a profane ritual that appears similar to the religious one.

Faith

And the search for faith returns overwhelmingly in the films, if on the one hand there is a total overthrow of the good, on the other the spasmodic search for atonement torments the souls of the godparents, unable despite their own mugnificence, to exempt themselves from the force of destiny that inexorable and not interested in money or power, he drags with him into the abyss all that castle of cards that seemed impregnable, but was made of banknotes.

The stage makeup for Marlon Brando helped make his character’s face and body fatigued, gloomy, ugly. Michael Corleone sends through an emissary a message to a corrupt financial, through him the content reaches us all in its ferocity: «in today’s world, the power to absolve debt is greater than the power of forgiveness.», and this agonizing frenetic thirst that today more than ever appears as a natural need, it kills all of us a bit, attentive to the surface and not to the contents.

Some Pictures

The Godfather part 1. Year 1972. Costume Designer Anna Hill Johnstone

The Godfather movie family
“The Family” portrait
The Godfather diane keaton
Diane Keaton in a 30s style gown
marlon brando the godfather
The Godfather
al pacino il padrino panizza borsalino
Al Pacino, wearing a Fedora hat, maybe Borsalino or Panizza
al pacino il padrino
Al Pacino
The Godfather movie
Al Pacino and Diane Keaton

Note….Brando suggested the character should be hoarse and “look like a bulldog.” Coppola saind he pretending to stuff tissue into his mouth: “He took some Kleenex and then he started acting but not saying anything” 

marlon brando makeup godfather cinema
Marlon Brando at Make-Up
marlon brando at the make-up
The Godfather movie marlon brando
marlon brando cinema
The Godfather movie marlon brando makeup
marlon brando il padrino
After various and tiring tests with kleenex, the actor used a dental prosthesis
The Godfather movie marlon brando before after
Marlon Brando vs Vito Corleone. Before and after the Make-Up

The Godfather part 2. Year 1974. Costume Designer Theodora Van Runkle

costume designer
Theodora Van Runkle fashion sketch and suit worn by John Cazale alias Fredo Corleone
robert de niro handsome flat hat
Robert De Niro wearing a Poorboy flat cap
The Godfather movie robert de niro
Robert De Niro Gangster style
The Godfather movie robert de niro
Paramount poster

The Godfather part 3. Year 1990. Costume Designer Milena Canonero.

cinema history the lux on
Diane Keaton and Al Pacino
sofia coppola 1990
Sofia Coppola
andy garcia 1990 cinema
Andy Garcia and the Gangster Look
andy garcia sofia coppola
Andy & Sofia
andy garcia sofia coppola theater
family portrait 1990 The Godfather movie
“The Family” portrait Photo by: Mary Evans/Ronald Grant/Everett Collection

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